Πώς θα αποφύγουμε το έμφραγμα;


Η καρδιά μας είναι ο πιο ισχυρός μυς του οργανισμού μας. Όταν η αρτηρία (στεφανιαία αρτηρία) που αρματώνει το μυοκάρδιο φράξει, τότε σταματά η κυκλοφορία του αίματος από το σημείο της απόφραξης. Έτσι παθαίνουμε έμφραγμα.
Το έμφραγμα αποτελεί την πρώτη αιτία θανάτου στην δυτική κοινωνία, ακολουθούν τα τροχαία και ο καρκίνος.

Γιατί παθαίνουμε έμφραγμα;

Έμφραγμα παθαίνουμε εξαιτίας του σχηματισμού της αθηρωματικής πλάκας στις στεφανιαίες αρτηρίες, γεγονός που οδηγεί στην παρουσία στεφανιαίας νόσου.

Πού οφείλεται η Στεφανιαία Νόσος;

Οφείλεται κυρίως στη βαθμιαία απόφραξη των στεφανιαίων αρτηριών από προεξοχές που προβάλλουν προς τον αυλό τους και καλούνται αθηρώματα ή αθηρωματικές βλάβες.
Οι πιό προχωρημένες μορφές αθηρωματικών βλαβών καλούνται αθηρωματικές πλάκες και η σκλήρυνσή τους αθηροσκλήρυνση.

atherosclerotic-plaque

Παράγοντες Αθηροσκλήρωσης

Η διαδικασία της αθηροσκλήρωσης είναι μακροχρόνια και αναπόφευκτη.
Υπάρχουν όμως παράγοντες που οδηγούν σε αυτή την κατάσταση που δεν μπορούμε να ελέγξουμε όπως η κληρονομικότητα αλλά υπάρχουν και  και οι προδιαθεσικοί παράγοντες που μπορούμε να ελέγξουμε.
Στην δεύτερη κατηγορία περιλαμβάνονται τα παρακάτω:

  • Κάπνισμα
  • Δυσλιπιδαιμία (αυξημένη ολική ή/και  LDL χοληστερίνη, αυξημένα τριγλυκερίδια)
  • Υπέρταση
  • Σακχαρώδης διαβήτης
  • Έλλειψη άσκησης
  • Μή ισορροπημένη διατροφή

Τροποποιώντας τους παράγοντες της δεύτερης κατηγορίας επιβραδύνεται η διαδικασία της αθηροσκλήρωσης.

Μπορούμε να προλάβουμε το έμφραγμα του μυοκαρδίου;

Ναι! Αν και εφόσον ελέγξουμε σε μεγάλο ποσοστό τους περιβαλλοντικούς παράγοντες που το προκαλούν!
Η στεφανιαία νόσος, της οποίας μια εκδήλωση είναι το έμφραγμα του μυοκαρδίου, είναι μια από τις παθήσεις που αναπτύσσεται αργά και αθόρυβα κατά την διάρκεια μιας 10ετίας.
Υπάρχουν μάλιστα περιπτώσεις ατόμων που έχουν βλάβες στις στεφανιαίες αρτηρίες τους, αλλά τρέφονται σωστά, ασκούνται, δεν καπνίζουν και κοιμούνται αρκετά, αλλά δεν παθαίνουν έμφραγμα ή μειώνουν στο ελάχιστο την πιθανότητα να πάθουν.

Τί πρέπει όμως να  να κάνουμε;

  •  Να διατηρήσουμε το βάρος μας σε ένα φυσιολογικό εύρος. Ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι το αυξημένο βάρος σε συνδυασμό με την μη ισορροπημένη διατροφή και την έλλειψη άσκησης αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης εμφράγματος
  • Διατήρηση της αρτηριακής μας πίεσης σε φυσιολογικά επίπεδα και ρύθμιση του Σακχαρώδη διαβήτη (τύπου 1 και τύπου 2). Η αυξημένη αρτηριακή πίεση και τα αυξημένα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα (Διαβήτης) προκαλούν σταδιακά βλάβες στις αρτηρίες μας , οπότε αυξάνεται ο κίνδυνος εμφράγματος
  • Να ακολουθούμε μια ισορροπημένη διατροφή στα πλαίσια της Μεσογειακής Διατροφής. Ισορροπημένη ονομάζεται μία διατροφή  που περιλαμβάνει ποικιλία τροφών στη σωστή πάντα ποσότητα και αναλογία και στόχο έχει: α) Την κάλυψη των αναγκών του ατόμου σε θρεπτικά συστατικά και β) Την πρόληψη των ασθενειών

Στα πλαίσια της ισορροπημένης διατροφής  στα πρότυπα της Μεσογειακής διατροφής περιλαμβάνονται:

Η κατανάλωση 3 κύριων γευμάτων & τροφών πλούσιων σε φυτικές ίνες

Πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό καθώς και 2-3 ενδιάμεσων γευμάτων: Δεκατιανό, απογευματινό, προ του ύπνου γεύμα όταν απαιτείται. Προϊόντα πλούσια σε φυτικές ίνες είναι ταπροϊόντα ολικής άλεσης,  τα φρούτα και τα λαχανικά.

Η κατανάλωση τουλάχιστον 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών ημερησίως

Στόχος μας είναι η κατανάλωση πολύχρωμων φρούτων και λαχανικών. Να εξασφαλίσουμε δηλαδή την επαρκή πρόσληψη φυτικών ινών αλλά και αντιοξειδωτικών ουσιών

Περιορισμό στην κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών

Προσπαθήστε να μειώσετε την κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών. Επίσης, αυξήστε την κατανάλωση μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών οξέων (ω3, ω6 και ω9).

Αλκοόλ

Φροντίστε να κρατήσετε το μέτρο. Η προτεινόμενη μερίδα είναι ένα ποτό για την γυναίκα και δύο για τον άντρα. Ένα ποτό ορίζεται ως 120 mlκρασί ή 330 mlμπύρα ή 45 ml σκληρά ποτά και λικέρ.
Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ οδηγεί σε διάφορα προβλήματα υγείας. Οπότε, δώστε προσοχή στην ποσότητα, γιατί τo αλκοόλ προσδίδει πολλές θερμίδες στη διατροφή σας, χωρίς να σας παρέχει θρεπτικά συστατικά

Ενυδάτωση

Οι ανάγκες σε υγρά εξαρτώνται από τα χαρακτηριστικά του κάθε ατόμου (φύλο, ηλικία, σύσταση σώματος, επίπεδο φυσικής δραστηριότητας, κατάσταση της υγείας) και τις περιβαλλοντικές συνθήκες (θερμοκρασία, υγρασία).
Η συνιστώμενη πρόσληψη υγρών ανέρχεται στα 1-1 ½ λίτρα ημερησίως, τα οποία είναι απαραίτητα για τη σωστή ενυδάτωση. Η καλύτερη πηγή ενυδάτωσης, η οποία δεν παρέχει καθόλου θερμίδες, είναι φθηνή και διαθέσιμη, είναι το νερό.

Πιάτο Υγιεινής διατροφής

Για τον σχεδιασμό των γευμάτων μας μπορούμε να βασιστούμε στο «Πιάτο της Υγιεινής Διατροφής»
plano-ygieinis-diatrofis

Διακοπή του καπνίσματος

Όταν ένα άτομο καπνίζει, στον οργανισμό του παράγονται ελεύθερες ρίζες οξυγόνου, μονοξείδιο του άνθρακα, εισέρχεται η νικοτίνη και άλλες ουσίες που δημιουργούνται ή απελευθερώνονται κατά τη διαδικασία του καπνίσματος, οι οποίες  ευνοούν την πρόωρη ανάπτυξη αθηρωματικών βλαβών, αλλά και τη θρόμβωση.
Ο κίνδυνος πολλαπλασιάζεται όταν συνυπάρχουν και άλλοι προδιαθεσικοί παράγοντες όπως η δυσλιπιδαιμία, ο σακχαρώδης διαβήτης, η αρτηριακή υπέρταση, έλλειψη άσκησης, κληρονομικότητα, ανατομία στεφανιαίων

Να ασκούμαστε

Ακόμη και μέτριας έντασης άσκηση και η καθημερινή φυσική δραστηριότητα (τουλάχιστον 30min/ημέρα) δρα ευεργετικά στην υγεία μας.
Η συστηματική άσκηση συμβάλλει στην διατήρηση του σωματικού βάρους σε φυσιολογικό εύρος, στην βελτίωση της διάθεσής μας, στην υγεία των αρτηριών μας και γενικότερα του οργανισμού μας.

Να φροντίσουμε να κοιμόμαστε αρκετά

Ερευνητές μελέτησαν άτομα με γενετική προδιάθεση για καρδιοπάθεια και τις συνήθειες του ύπνου τους.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι ακόμη και στα άτομα της παραπάνω κατηγορίας, όταν κοιμούνται από 6-9 ώρες ημερησίως μειώνεται τον κίνδυνο εμφάνισης εμφράγματος κατά 18%.
Επιπλέον, πλήθος ερευνών μελέτησαν τους βιολογικούς μηχανισμούς μέσω των οποίων η βραχεία  ή η μακρά διάρκεια του ύπνου επηρεάζει την υγεία της καρδιάς. Όλα τα αποτελέσματα κατέληξαν ότι κάθε άνθρωπος, πρέπει να κοιμάται κατά μέσο όρο  6-9 ώρες την ημέρα.
Η συνήθεια αυτή σε συνδυασμό με την σωστή διατροφή και άσκηση επιδρά θετικά στο εσωτερικό (ενδοθήλιο) των αρτηριών, δεν πυροδοτείται η  ανάπτυξη φλεγμονωδών κυττάρων στο μυελό των οστών και εξασφαλίζεται έτσι η υγεία της καρδιάς.

Καταλήγοντας

Αυτό που τελικά πρέπει να θυμάται ο καθένας μας είναι ότι μπορούμε να προλάβουμε το έμφραγμα ή να μειώσουμε στο ελάχιστο την πιθανότητα να το πάθουμε. Θα πρέπει όμως να αλλάξουμε τον τρόπο ζωής μας, εφόσον  η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία.
Στην προσπάθειά μας αυτή μπορούμε να απευθυνθούμε για επιπλέον στήριξη και πληροφόρηση σε Εξειδικευμένους Επαγγελματίες Υγείας, Γιατρούς, Διαιτολόγους, Γυμναστές κλπ/

Πηγή neadiatrofis.gr